Over het project

We kennen allemaal het beeld van schoolbussen die kinderen thuis ophalen voor het buitengewoon onderwijs. Maar het bestaande systeem voor dit soort vervoer is best ingewikkeld en zorgt vaak voor hele lange busritten. Dit leidt tot gefrustreerde ouders en gestreste kinderen. Dat moet en kan anders!

Het bestuur +

De Vlaamse Regering heeft goed geluisterd naar de problemen met het oude vervoerssysteem en komt met een nieuw plan, zoals beschreven in de nota ‘Leerlingenvervoer: buitengewoon onderwijs’. Dit plan probeert beter aan te sluiten bij wat de leerlingen nodig hebben. Scholen krijgen meer te zeggen over hoe het vervoer geregeld wordt. Ze beslissen zelf welke leerlingen vervoer nodig hebben,
naar welke school en hoe dat georganiseerd wordt, waarbij rekening gehouden wordt met de individuele behoeften en de situatie thuis. Ook komen er meer manieren om naar school te gaan, zoals zelf of met begeleiding fietsen, samen lopen, carpoolen, met een taxi gaan, of gebruikmaken van openbaar vervoer. Verder wordt de opvang voor en na school ook beter geregeld.

Regio Midwest

Onze regio bevindt zich pal in het midden van West-Vlaanderen. Een uitgestrekt gebied met veel dorpen en gemeentes, maar ook grotere steden zoals Roeselare, Torhout en Tielt.

_____ We willen allemaal dat elke leerling uit het buitengewoon onderwijs makkelijk en comfortabel naar de school kan gaan die ze kiezen. Dit doen we door goed te kijken naar wat elk kind kan en nodig heeft. Zo zorgen we ervoor dat elke rit naar school goed te doen is en helpen we hen om beter te leren en zich te ontwikkelen.

school
Vlaams project

In 2017 startten de proefprojecten in Leuven en Roeselare. In 2019 nam ook Antwerpen deel. Ze werken samen met De Lijn, de departementen Onderwijs en Vorming en Mobiliteit en Openbare Werken en alle scholen, CLB’s, oudervertegenwoordigers en lokale onderwijs- en mobiliteitspartners.
Lees meer over het Vlaamse project op de website van de Vlaamse Overheid +

De Kerngroep

De Kerngroep speelt een cruciale rol in de dagelijkse en korte termijn zaken van ons project. Het team bestaat uit vier leden: Gerrit Demolder, Ine Vanruymbeke, Wim Vandorpe en de regiocoördinator.

Deze groep komt regelmatig samen om de volgende taken uit te voeren:
  • Doelen en Plannen Bewaken:
    Ze zorgen ervoor dat we trouw blijven aan onze doelen en de plannen die we hebben opgesteld.
  • Ondersteuning en Beoordeling van de Regiocoördinator:
    Ze bieden ondersteuning aan de regiocoördinator en beoordelen zijn/haar prestaties.
  • Financiële Beslissingen Nemen:
    Ze nemen belangrijke financiële besluiten die essentieel zijn voor de voortgang van ons project.
  • Vergaderingen Voorbereiden en Leiden:
    Ze bereiden de vergaderingen voor met de Lokale Werkgroep en leiden deze, waarbij ze zorgen voor een goede uitwisseling van feedback.
De frequentie van de samenkomsten varieert: Normaal gesproken komen ze elke zes weken tot twee maanden samen.Ze kunnen echter ook op kortere termijn bijeenkomen als er dringende zaken zijn, zoals budgetproblemen of specifieke vragen over het leerlingenvervoer.

De Lokale Werkgroep

De Lokale Werkgroep is het stuurteam voor de regio Midwest en speelt een cruciale rol in de uitvoering van ons pilotproject. Hier zijn de belangrijkste punten over hun taken en verantwoordelijkheden:

  • Vaststellen van Regels: Aan het begin van het project hebben zij alle regels vastgelegd die het kader vormen waarbinnen we opereren.
  • Aanpassingsbevoegdheid: Ze hebben de bevoegdheid om deze regels aan te passen wanneer dat nodig blijkt.
  • Gebruik van Algemene Richtlijnen: Voor situaties die niet door de specifieke regels worden gedekt, vallen we terug op de algemene richtlijnen voor leerlingenvervoer.
Ze komen normaal gesproken vier tot vijf keer per jaar samen. Dit kan vaker zijn als er dringende kwesties zijn. Elk deelnemend pilootschool is verplicht om een vertegenwoordiger naar de vergaderingen te sturen. Als de directeur verhinderd is, moet een bevoegde vervanger worden gestuurd die beslissingsbevoegdheid heeft. Tijdens deze bijeenkomsten bespreken ze het beleid en houden ze toezicht op de uitvoering van projectactiviteiten:
  • Ze beoordelen ook hoe effectief het beleid is en geven advies over mogelijke verbeteringen.
  • Ze geven leiding aan de regiocoördinator, voorzien van noodzakelijke sturing en feedback.
  • Soms nodigen ze externe experts uit, zoals mobiliteitscoaches, om updates te geven en te adviseren over specifieke vraagstukken.

De Commissie

Soms komen ouders en scholen er samen niet uit. Dan is er een commissie in de regio Midwest die eens per maand bijeenkomt om deze zaken te bespreken. Zij kijken naar speciale gevallen, zoals:
  • Wanneer een kind thuis moet worden opgehaald.
  • Als de woonafstand van het kind tot de school groter is dan de vastgestelde maximale afstand van 35km.
  • Als de woonafstand kleiner is dan de minimale afstand (1,5 km voor basisonderwijs en 4 km voor secundair onderwijs).
Deze commissie neemt beslissingen over deze uitzonderingen en bepaalt hoe lang deze beslissingen geldig zijn. Als ze het niet eens kunnen worden, stemmen ze. Een voorstel wordt aangenomen als meer dan de helft van de stemmen voor is. Deze teams werken samen om ervoor te zorgen dat alles rond het leerlingenvervoer soepel verloopt en dat alle kinderen veilig en op tijd op school komen.